inkieenbobbibear.reismee.nl

Achtbaan en bezinning

Hoi piepeloi!

Inmiddels volledig op mijn plek en er is in zo’n korte tijd zoveel gebeurd. Ik vind het lastig wat te schrijven. Ik wil geen kijk-eens-hoe-vreselijk-het-hier-is-blog schrijven. De realiteit is dat de gevallen die hier binnenkomen allemaal dikke poep zijn en het leven is hier keihard. Ik ga mijn best doen.

Kindjes waar volwassenen zich aan vergrijpen, dat gebeurt zoveel/veel te veel. De cultuur van Zuhlu’s is dat je niet over vervelende dingen praat. Dat is lastig. De daders blijven zo meer slachtoffers maken en worden niet vervolgd.
De kinderen die het wel vertellen, zeggen we ook dat ze zich hier niet voor hoeven schamen en moedigen ze aan dit soort dingen juist te vertellen. De kinderen die ik heb mogen ontmoeten hebben dus wel hun mond geopend. Het raakt je als je hun pijn ziet en de angst, hun mentale en fysieke littekens. Het is zo moeilijk om woorden te geven aan dat wat gebeurd is. Gelukkig hebben we ook altijd nog de beer.

Het is zo lastig, ook omdat de politie zo corrupt als de nete is en zij niet allemaal te vertrouwen zijn. We hadden een case waarbij het slachtoffer gevlucht was uit een instelling, rondgezworven heeft er naar haar gezocht werd, politie haar heeft gevonden en vervolgens verkracht.

Wat ik zo indrukwekkend vind, is dat de kinderen die ik heb mogen ontmoeten en helpen nog steeds durven te vertrouwen, liefde kunnen ontvangen en geven en lekker kunnen spelen en lachen. Niks dan respect voor hun.

Mijn valkuil is dat ik te laat afstand neem en ik me hecht en hun verhalen hard binnenkomen op het moment dat dat niet handig is. Een goed leerpunt en tja.. de gevoeligheid is toch ook aard van het beestje. En dan is op een juist moment even flink huilen voor mij de juiste manier om ermee te dealen.

Het is niet goed uit te leggen, maar het is hier zo anders. Het prachtige landschap, de diversiteit aan mensen, mooie dieren en het heerlijk klimaat. Daarnaast alleen op straat lopen, is geen goed plan, je kunt niet zomaar een willekeurige taxi nemen, het gevoel dat je niemand kunt vertrouwen en ook dat mensen hier weinig hebben en zo kunnen genieten. Het zet je allemaal aan het denken over hoe je zelf in het leven staat en het doet me beseffen dat wij echt in zo’n fijn land wonen (behalve qua temperatuur en ook een beetje natuurschoon). Echt. Nederlanders kunnen ellenlang neuzelen over zwarte piet, een bekende Nederlander afmaken die maatje 42 heeft en in een bikini op de foto gaat, Patricia P en ga zo maar door.

En begrijp me niet verkeerd, ook in Nederland zijn mensen met grote problemen en gaat het in de hulpverlening ook niet altijd goed. Echter op een heel ander level. Een groot verschil is dat er eerlijke hulp is in Nederland.

Hoe mensen hier voor elkaar zorgen vind ik indrukwekkend en hartverwarmend. Kinderen van anderen in huis nemen en grootbrengen is heel normaal. Als kinderen geen ouders meer hebben of geen veilig thuis, nemen ze het kind hier zo op in hun gezin. Gezinnen van 10-20 zijn daarbij geen uitzondering. Keihard werken voor brood op de plank en soms de harde werkelijkheid van geen brood op de plank.

Bobbi Bear is echt een engelenclub. Bewondering en liefde voor de mensen die hier werken.

Naast dat ik heb gewerkt, ben ik ook nog op safari geweest. Mensen kinderen, wat is dat toch prachtig, indrukwekkend en doodeng tegelijk. Vooral mijn band met olifanten is niet zo goed. Ben verliefd geworden op de giraffes en Pumba en denk er dan ook sterk aan om van beide 1 mee te nemen naar huis. @Jan-Willem, denk je dat goed gaat met Apple? Ik denk van wel, hij komt tenslotte zelf ook uit Zuid-Afrika. ?

Met kerst hebben we mogen aanschuiven bij Jackie haar familie. Bijzondere kerst met lieve mensen, blote benen en armen, aan zee.

Morgen is het oud en nieuw. We gaan op beach patrol. Het is hier met oud en nieuw een gewoonte om lekker te drinken, achterop een auto/truck te springen, verder drinken op het strand en vervolgens geen vervoer terug te hebben. De achtergebleven mensen gaan we thuis brengen samen met de politie. Er zijn gelukkig ook goede politieagenten.?

Fijne jaarwisseling allemaal en dknussen
Inge??

Reacties

Reacties

lia

Dag Inge, gisteren moest ik aan je denken en nu je relaas.
Fijn dat je lieve mensen om je heen hebt waarmee je hetgeen je meemaakt kunt delen. Heftig, maar het laat je voelen hoe vrij we in Nederland kunnen leven. Je gevoel van in een andere wereld zijn herken ik. Je wilt/kunt haast niet geloven dat kinderen dit mee moeten maken, maar de realiteit laat iets anders zien. Toch hoop ik dat je nog een zinvolle tijd hebt in Afrika.
Liefs Lia

Carolien Van Braam

Meid, meid, wat bijzonder wat je daar allemaal doet zeg! Zo waardevol. En inderdaad, het zet alles in perspectief.... Lijkt me heel heftig! Heel veel succes daar verder. Een fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2018! ?

Marietje van den Belt

Wat een verhaal en mooi wat jullie daar kunnen doen.Goede jaarwisseling en alle goeds voor 2018

Nasia

Diepe respect voor al het mooie en liefdevolle werk dat jullie doen. De wereld is heel hard...soms zo hard dat je bijna niet meer weet hoe je het moet hendelen. Inderdaad je eigen verdriet toelaten, zodat je daarna weer verder kunt met je liefdevolle hart. Veel liefs en geluk maar vooral ook kracht gewenst voor 2018 liefs

Hermien Schoorlemmer

Lieve Inge.Het is niet te begrijpen hoe mensen kunnen zijn.Goed en kwaad naast elkaar. Wat ellendig.Ik wens je nog fijne weken.Fijne mensen om je heen .Jij hebt een hart van goud.Dikke kus !!!!

Paula

Lieve Inge
Foi wat heftig zeg! Dikke vette respect voor jou. Fijn dat je ondanks alles ook het positieve en mooie kunt blijven zien. Een heel goed uiteinde en pas goed op jezelf. Dikke kus van de Evenboertjes

Els

Lieve Inge, wat een verhaal!
Wat een heftige dingen maak jij mee!
Ik heb grote bewondering voor je en ben héél trots op je, prachtig wat jij met zoveel liefde voor de kinderen doet!
Dikke kus en een goede jaarwisseling samen met de lieve mensen om je heen!

Petra

Ik val weer stil van je verhaal....
Zo onwijs bijzonder en goed dat jij daar bent!
Kanjer!
Inmiddels is het 2018: alle goeds, liefs en gezondheid, voor jou en iedereen daar!

As

Lieve Inge.
Wat heftig allemaal zeg.
Je maak daar wel van alles mee zeg
Maar we vinden het zo goed van jou, je doet het toch maar.
Harry en As zijn heel trots op jou.
Heel veel succes nog
Xxx

Inge Bekker

Lief lief lief! Dankjulliewel allemaal. Liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!