inkieenbobbibear.reismee.nl

De eerste 1,5 week

Hiiiiii!

Inmiddels ben ik 1.5 week in het mooie Amanzimtoti en kan inmiddels zeggen dat ik me thuisvoel en wat is het hier een warm bad.
Zulke toegewijde, gedreven en liefdevolle mensen bij elkaar, kunnen je niet anders dan thuis doen voelen. Ook mijn 2 co-vrijwilligers zijn schatjes.

Laat ik beginnen met dat ik enorm geniet en geïnspireerd ben door de lieve mooie mensen hier, het prachtige land en de temperatuur. Dik vet cadeau dit!
Daarnaast is het is een bizarre tijd, zo rond de feestdagen. De criminaliteit is bijzonder hoog. Hiv en seksueel misbruik van kinderen blijven een enorm groot probleem. Bobbi Bear zorgt voor een veilige haven voor de kinderen en vecht voor hun. De vrouwen die hier werken zijn echt pitbulls en vechten voor de kinderen. De politie, laat ik het voorzichtig zeggen, doet haar werk lang niet altijd zorgvuldig genoeg. Het opnemen van een verklaring van het kind gebeurt niet of half of onvolledig. Dat zorgt ervoor dat een zaak niet eens voor de rechtbank komt. Bobbi Bear ziet erop toe dat de statements correct worden opgenomen en dat de kinderen hun statement kunnen afleggen in een private room. Wat kinderen met woorden soms niet kunnen zeggen, kunnen ze wel met de beer. De beer waarop ze kunnen aangeven met stiften en pleisters wat er met hun is gebeurd. De politie en de medewerker van Bobbi Bear tekenen de beer en er wordt een casenummer aangehangen. Kinderen krijgen ook een beer mee, om te knuffelen. Bobbi Bear begeleidt de kinderen gebiedende de hele case en blijven in contact, ook daarna.

Politie pakt een dader pas na 3 jaar op. Waarom? ‘Gewoon omdat`. Uhu..
Als je aan mensen vraagt waarom het gaat zoals het gaat, is het antwoord vaak.. geen idee of ‘tja, Zuid-Afrika, hè’.

Als je hier geld hebt, kun je alles, krijg je goede zorg, goed onderwijs en ga zo maar door. Als je geen geld hebt, kom je in een ziekenhuis waar je niet wil liggen.
Ennnn er zijn natuurlijk ook veel mensen die goed doen. Dagelijks komen mensen langs om spullen en kleren langs te brengen. Alles sorteren hoort ook bij onze bezigheden. De kleding gaat naar mensen die het nodig hebben. Ook in de community. Mensen benaderen Bobbi Bear voor van alles. Voor iedereen staat de deur open en als het niet gerelateerd is aan kinderen of de kunde van Bobbi Bear, worden ze doorverwezen.
Hoe voel ik me? Dankbaar, goed, blij over het algemeen en ook soms verdrietig en gefrustreerd en machteloos.

Vorige week hebben we met Bobbi Bear meegedaan in 16 days of activism, de laatste dag. Een actie opgezet door de politie mede vormgegeven door Bobbi Bear. We zijn met politie en beveiliging door de armste wijken gereden om aandacht te vragen voor de hoge criminaliteit en misbruik van vrouwen en kinderen. Wat een ervaring! We zijn op plekken geweest waar je zonder de politie niet kunt komen. Er is nog veel werk aan de winkel hier!

En ik heb al veel geknuffeld met de kinderen, counseling gedaan en jaja, natuurlijk al een potje gekaart met de kinderen?.

Kerst vieren we bij Jackie, de oprichter van Bobbi Bear, samen met haar familie en vrienden.

Tot een volgende keer.

Dknussen

Inge



Reacties

Reacties

Jeroen Bekker

Veel succes and take care! x

Simone Versluijs

Wat mooi om te lezen Inge!!

Janka, Menno en de meiden

Heel veel succes Inge, het zal allemaal veel indruk maken op je! Fijn om te lezen dat het goed met je gaat!
Groetjes van ons

Jeanet

Wat een bijzondere reis maak je,Inge! Mooi om een beetje met je mee te mogen reizen. Geniet en sla je ervaringen op in je hart!
Warme groet van Jeanet

Hermien Schoorlemmer

Dat is heftig Inge.Ik wens je veel succes.Een knuffel van mij

Corry

Ha Inge,
Je maakt veel mee. Zo'n heel andere wereld dan hier in Nederland. Deze ervaringen kan niemand je afpakken. Groetjes

Ria Bekker

Lieve Inge, wat heb jij in die 1 1/2 week al veel gedaan en meegemaakt! Ik kan me voorstellen, dat jij je zo nu en dan gefrustreerd en onmachtig voelt. Ik vind het zo fijn voor je, dat jij je al thuisvoelt. Er komt veel op je pad.. Sterk, dat jij niet alleen de problemen ziet, maar ook de positieve ervaringen weet te benoemen. Je geeft je hart aan de kinderen. Niet alleen een knuffel, maar ook een potje kaarten hoort erbij! Soms lastig om de lat niet te hoog te leggen..Jij bent voor mij een kanjer! Dikke knuffel van mij!

Gabrielle van der Veer-Schot

Ooohhh!! Ik lees ‘verslindend’ je verhaal! Ik hóór je alles zeggen! Wat een ervaringen zeg! En dat in 1,5 week...t zal vast al als veel langer ‘voelen’!! en dat je je zo thuis voelt, Ow wat fijn voor je...je energie en je inzet spat uit je verhaal! Zet em
Op daar leukerd!! Ik heb NU al zin in je volgende blog!

Petra

Wauw, wat een dankbaar werk ben jij aan het doen daar!
Liefs voor jou en alle kids die het nodig hebben!

Greet

Hallo Inge,

Wat een mooie ervaring. Fijn dat het naar je zin hebt.
Fijn dat je er voor de kinderen bent. Maak plezier met ze en geniet.
Tot later. Liefs

Karin Duijn

Lieve Inge, wat een ervaringen en wat een dankbaar werk!
Goed te horen dat je je thuis voelt. Zo mooi om te lezen dat je deze kinderen je liefde kunt geven. Je bent een topper!
Heel veel succes en een lieve groet.

Jeanet

Geniet van deze bijzondere reis< Inge, enne.... gefeliciteerd met je verjaardag!!!

Inge

Dankjulliewel allemaal ❤

Carla Mocking

Lieve Inge, gefeliciteerd met je verjaardag. we hebben je vrhaal zitten lezen, maar wat een beleving en wat een wereld van verschil om in Zuid-Afrika of in Nederland kind te zijn. Jij kan veel knuffels en liefde kwijt aan de kinderen daar. Dat is jou wel toevertrouwd. Heel veel succes en knuffels van Paul en tante Cak.???

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!